V Tisovci sa uskutočnil už 6. ročník, najväčšej slovenskej offroadovej akcie, ku ktorej sa dá dnes už právom priradiť označenie „tradičná“. Zúčastnili sa jej aj posádky nášho Motospol offroadteamu, Richard Špánik so Štefanom Štvrteckým na Toyote Land Cruiser 70 a Roman Novoveský s Pavlom Pechom na Jeep Grand Cherokee. Bola to prvá a určite najväčšia akcia, ktorej sme sa zúčastnili v rámci prípravy na náš vrchol sezóny „Transilvania Adventure Trophy“ v polovici júla v okolí rumunského mesta Deva.
Tisovecká akcia je výnimočná viacerými prvkami, ktoré ju charakterizujú. Je to vlastne otváracia akcia každej offroadovej sezóny. Pravidelne sa jej zúčastňuje niekoľko stoviek posádok, so širokým spektrom terénnych vozidiel. Mesto Tisovec s okolím, na štyri dni prijmú viac ako tristo štartujúcich áut a ubytujú cca tisíc ľudí, čo je skoro štvrtina z počtu miestnych obyvateľov (niečo cez štyri tisíc obyvateľov). Samotné mesto, ale aj krajina okolo neho je nádherná, priam pozývajúca „poď sa pozrieť, čo všetko skrývam“. Obyvatelia sú zvyčajne veľmi ústretoví a tolerantní, čím spríjemňujú všetkým zúčastneným pobyt vo svojom meste.
Pred štartom, v prvý deň prebehol oficiálny program, predstavenie sponzorov, vystúpenie mažoretiek a potom prišiel čas odštartovať prvé vozidlá. Niektorým sa z prílišnej premotivovanosti, nepodarilo úspešne prejsť jazdnými pásmi celej štartovacej rampy a uviazli už na tejto prvej prekážke. Treba však poznamenať, že pre mnohých to bola premiérová účasť na takejto akcii a neskúsenosť si už tu začala vyberať svoju daň.
Organizátori každý rok pripravia, najdlhšiu a najťažšiu trophy trať, s akou sa môžete na Slovensku stretnúť. (Trophy - dlhšia terénna trať, v neznámom území, po ktorej sa jazdí iba podľa jazdného itinerára.) Tento rok, na rozdiel od predchádzajúcich, bola trophy súťaž rozdelená do dvoch dní, s dĺžkami jednotlivých okruhov cca 50 kilometrov. Rozdelenie trophy súťaže do dvoch dní hodnotíme pozitívne – bolo viac času na jazdu a popri tom i na večerné stretnutia a diskusie s ostatnými posádkami, v tej chvíli „hlavnom meste offroadu“.
Vzhľadom na to, že počasie nebolo pred štartom akcie veľmi milosrdné – zopár dní viac-menej súvisle pršalo, trať bola pomerne náročná. Mnohé výjazdy, hlavne východného okruhu, boli rozmočené a tak jednotlivé posádky museli často používať aj pomocné prostriedky – gurtne, navijáky, aby sa im podarilo tieto úseky prekonať. Účinnou sa ale ukázala taktika organizátorov, podľa ktorej rozdelili štartujúcich do štyroch skupín, po dve na každý okruh (východný, západný), pričom v druhom jazdnom dni si posádky okruhy vymenili. Čiže aj posádky, ktoré museli čakať pri jazde východným okruhom pred ťažšími úsekmi v radách, si mohli na druhý deň zajazdiť do sýtosti, bojujúc iba sami so sebou a s nástrahami terénu.
Náš Motospol offroadteam si ráno privstal, bol v rade pred štartom po oba dni medzi prvými a tak sme spomínané problémy vôbec neregistrovali. Technika nám slúžila spoľahlivo a tak sme oba okruhy absolvovali bez väčších problémov. Na východnom okruhu sme patrili k malému počtu posádok, ktorým sa podarilo okruh absolvovať celý.
V posledný deň, zo štyroch dní tohto offroadového sviatku, sme absolvovali aj nedeľný trial v dolinke. Známa a mimoriadne náročná trať si aj tento rok vyžiadala viaceré obete na technike (polámané poloosi, diferenciály, pokrčené karosérie...), našťastie bez veľkých obetí na zdraví (ak nerátame rôzne odreniny). Počas nedele sa pred očami stoviek povzbudzujúcich divákov žiadnej posádke, napriek enormnej snahe niektorých, nepodarilo zdolať známy výjazd, ktorý je každoročne skúškou odolnosti techniky.
Na záver musíme konštatovať, že pocity zo skončenej akcie sú výborné. Nakoniec počas štyroch dní samotnej akcie nám prialo i počasie, bolo prevažne príjemne slnečno. Stretli sme sa s mnohými priaznivcami jazdy v teréne, kamarátmi ale aj novými tvárami. Videli sme pochybenia techniky i ľudské – šoférske, ale i mnohé ukážky ľudskej spolupatričnosti pri riešení problémov v teréne. Tak nezostáva iné, len s napätím očakávať, či organizátori nájdu v sebe silu, zorganizovať aj ďalší ročník Tisovca – veríme že áno.
J.J.
Náhľad fotografií zo zložky Tisovec trophy 2010